Από την εποχή που η IBM γνώριζε τους πελάτες της έναν προς έναν δεν έχει περάσει και πολύς χρόνος. Οι εξελίξεις όμως είναι θεαματικές.
Η εξάπλωση του ίντερνετ όμως δεν έγινε χωρίς κόστος: πολλοί λένε πως η υπερβολική παροχή πληροφοριών έχει τα ίδια αποτελέσματα με την μηδενική παροχή. Κάτι που εύκολα αποδεικνύεται σήμερα στο Διαδίκτυο.
Οι σελίδες των μηχανών αναζήτησης δέχονται καθημερινά εκατομμύρια επισκέπτες και όλοι ψάχνουν για κάποια συγκεκριμένη πληροφορία. Πώς όμως μπορεί να βρει κανείς μία συγκεκριμένη πληροφορία ανάμεσα σε δισεκατομμύρια;
«Το να προσπαθείς να βρεις πληροφορίες στο διαδίκτυο
είναι σαν να προσπαθείς να πιεις νερό από αντλία της πυροσβεστικής …! » Ανώνυμος
Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μερικές απλές απαντήσεις σε αυτό και θα εξετάσουμε την κατάσταση από την πλευρά του απλού χρήστη, των μηχανών αναζήτησης αλλά και όσων διατηρούν σελίδες online και θέλουν να τις εμφανίζουν στις μηχανές αναζήτησης.
Οι «Μηχανές Αναζήτησης» (Search Engines). Πρόκειται για υπέρ-υπολογιστές τεράστιας χωρητικότητας, στους σκληρούς δίσκους των οποίων είναι αποθηκευμένες οι εκατομμύρια καταχωρημένες σελίδες. Με τη χρήση ενός κελύφους εργασίας (front-end), δηλαδή την πρώτη σελίδα που βλέπουμε μόλις ανοίξουμε τη διεύθυνση μιας μηχανής αναζήτησης, επιτρέπουν στον επισκέπτη να ψάξει στις καταχωρημένες σελίδες για λέξεις ή φράσεις.
Πώς όμως οι μηχανές αναζήτησης καταχωρούν τις σελίδες στους δίσκους τους;
Εκτός από την περίπτωση που ο ιδιοκτήτης μιας σελίδας καταχωρεί οικειοθελώς τη σελίδα του σε κάποιες από τις μηχανές, οι προγραμματιστές που εργάζονται για τις μηχανές αναζήτησης επινόησαν τη δημιουργία «ηλεκτρονικών ρομπότ αναζήτησης» (search bots) τα οποία ερευνούν καθημερινά εκατομμύρια διευθύνσεις και καταχωρούν τις λέξεις κλειδιά που περιέχονται σε αυτές.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειώσουμε πως κάθε σελίδα μπορεί αν το θέλει ο δημιουργός της να περιέχει ορισμένες λέξεις ή φράσεις κλειδιά, κωδικοποιημένες έτσι ώστε να τις «βλέπουν» τα search bots. Για παράδειγμα, το portal της Κομμωτικής www.haircut.gr, περιέχει ορισμένες λέξεις κλειδιά όπως:
Λέξεις – κλειδιά = κούρεμα, κόμμωση, κομμωτήριο, κομμωτήρια, μαλλιά…
Μια απλή αναζήτηση. Για το παράδειγμά μας θα χρησιμοποιήσουμε την πιο δημοφιλή μηχανή αναζήτησης, το Google.com αλλά η διαδικασία είναι η ίδια και για την πλειονότητα από τις υπόλοιπες, είτε ελληνικές www.in.gr, www.pathfinder.gr, είτε ξένες www.yahoo.com, www.altavista.com
Υποθέτουμε λοιπόν ότι σας ενδιαφέρει να βρείτε μια συγκεκριμένη πληροφορία, ας πούμε την ταχύτητα περιστροφής της γης γύρω από τον ήλιο ανά δευτερόλεπτο.
1η απόπειρα. Γενική αναζήτηση χωρίς όρους
Δοκιμάζουμε μια γενική αναζήτηση, δηλαδή γράφουμε στο κουτάκι αναζήτησης το εξής: speed of earth. To Google επιστρέφει περίπου 105.000.000 αποτελέσματα!
2η απόπειρα. Ο ρόλος των εισαγωγικών ” ” στις αναζητήσεις
Δοκιμάζουμε να γράψουμε το ίδιο με πριν αλλά αυτή τη φορά το κλείνουμε σε εισαγωγικά (“speed of earth”), πράγμα που σημαίνει ότι η μηχανή αναζήτησης θα ψάξει για φράση και όχι για λέξεις. Τώρα το Google επιστρέφει περίπου 16.200.000 αποτελέσματα, μια σημαντική πρόοδος, αλλά και πάλι θα ήταν αδύνατον να τα ψάξουμε ένα – ένα.
3η απόπειρα. Είπαμε καλά τα εισαγωγικά στις αναζητήσεις, αλλά μην το παρακάνουμε.
Δοκιμάζουμε να γράψουμε το εξής :“speed of earth per second”. Το Google δεν μας επιστρέφει αποτελέσματα. Θα πρέπει κάπως να «ανοίξουμε» την αναζήτηση.
4η απόπειρα. Το σύμβολο “+” μεταξύ των όρων αναζήτησης
«Σπάζουμε» την αναζήτηση ως εξής: “speed of earth” +“per second”, δηλαδή ζητάμε από τη μηχανή αναζήτησης να μας βρει σελίδες που να περιέχουν τις δύο παραπάνω φράσεις. Το συν (+) συμβολίζει ότι μας ενδιαφέρει και οι δύο φράσεις να βρίσκονται στη σελίδα, ενώ θα πρέπει να προσέξετε ότι μετά το «+» δεν ακολουθεί κενό. Το Google επιστρέφει πάνω από 1.500.000 αποτελέσματα. Θα πρέπει ίσως να χρησιμοποιήσουμε ένα συνδυασμό από φράσεις και λέξεις.
5η απόπειρα. Αναζητήσεις με μεγάλη επιτυχία
Χρησιμοποιούμε τις παραπάνω φράσεις, με την προσθήκη μερικών λέξεων που υποθέτουμε ότι θα βρίσκονται στη σελίδα, όπως “Ήλιος” (sun), “χιλιόμετρα” (kilometers) και “τροχιά” (orbit). Έτσι στο κουτί αναζήτησης θα εισάγουμε κάτι σαν κι αυτό: “speed of earth” +”per second” +sun +kilometers +orbit. Το Google επιστρέφει αρκετά αποτελέσματα αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις η πολυπόθητη πληροφορία βρίσκεται στα πρώτα 10 αποτελέσματα.
Έτσι λοιπόν, όπως μας πληροφορεί το http://hypertextbook.com/facts/2000/IlanaEpstein.shtml, η γη περιστρέφεται γύρω από τον ήλιο με την ιλιγγιώδη ταχύτητα των 29,77 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο – δηλαδή, περίπου 107.000 χιλιόμετρα την ώρα. Τούρμπο….!
Χρειάζεται να κάνετε διάφορες απόπειρες μέχρι να βρείτε την πληροφορία που ψάχνετε; Όχι. Απλά πριν ψάξετε, αναρωτηθείτε ποιες λέξεις ή φράσεις θα περιέχει η σελίδα που ζητάτε. Εισάγετε τις φράσεις και λέξεις χρησιμοποιώντας τα σύμβολα «» και + (μερικές μηχανές αναζήτησης δέχονται και το μείον (-) ως σύμβολο αναζήτησης, με την έννοια ότι ζητάμε σελίδες που ΔΕΝ θέλουμε να περιέχουν την συγκεκριμένη φράση/λέξη).
Που είναι η δική μου σελίδα μου;
Αν τώρα έχετε μια δική σας σελίδα και θέλετε να την δηλώσετε έτσι ώστε να εμφανίζεται στις διάφορες μηχανές αναζήτησης, εκτός βέβαια από την δήλωση που μπορείτε να κάνετε σε κάθε μηχανή με αίτηση σας, μπορείτε να επωφεληθείτε από τα αεικίνητα search bots.
Κάθε σελίδα internet συνήθως περιέχει μία ενότητα στον κώδικά της με την ονομασία «head» (κεφαλή) και κάποιες άλλες μεταβλητές με το πρόθεμα Meta. Στις ενότητες αυτές εισάγονται γενικές πληροφορίες για τη σελίδα, όπως ο τίτλος της, το όνομα του δημιουργού κλπ. Μπορείτε λοιπόν να εισάγετε κάποιες πληροφορίες σε αυτές τις ενότητες οι οποίες θα απευθύνονται αποκλειστικά στις μηχανές αναζήτησης και όχι στους επισκέπτες σας.
Όταν ένα search bot ψάξει για την περιγραφή της σελίδας (description) ή τα keywords θα διαβάσει την περιγραφή που έχετε εισάγει και όταν ψάξει για τις λέξεις κλειδιά της σελίδας θα καταχωρήσει τις λέξεις που θα βρει στην αντίστοιχη ενότητα.
Σας υποσχόμαστε ότι με τον παρόν άρθρο ανοίγει στο www.qwerty.gr μια μεγάλη ενότητα άρθρων για το Search Engine Optimization, την βελτιστοποίηση δηλαδή της θέσης μιας ιστοσελίδας στις μηχανές αναζήτησης.
Ευχαριστούμε τους δημιουργούς του portal Κομμωτικής www.haircut.gr για την ευγενική χορηγία του άρθρου.